„Badaj Interaktywnie” – premiera unikalnego poradnika badań internetowych


Prowadziliście, prowadzicie lub macie zamiar prowadzić badania on-line wykorzystując narzędzie ankiety? Właśnie ukazał się w sieci poradnik, który znacznie ułatwi Wam cały proces badawczy.

Do sieci wchodzi właśnie poradnik „Badaj Interaktywnie! Jak poprawnie przygotować ankietę internetową”. Jest to rzetelne i wyczerpujące kompendium wiedzy na temat prowadzenia badań on-line przy użyciu ankiet. Większość prac dyplomowych oraz spora część badań ilościowych w ogóle opiera się na tym narzędziu, a spora część z nas używa go także w mniejszych lub większych projektach badawczych.

Oprócz faktów powszechnie znanych większości socjologów poradnik zawiera także wiele zaawansowanych uwag praktycznych, np. jak przezwyciężyć jedną z największych trudności, jakie napotykają interaktywni badacze, a mianowicie dotarcie do grup respondentów. Innymi słowy –jak sprawić, aby w umieszczony w sieci link, pod którym znajduje się ankieta, wchodzili potencjalni (i pożądani przez nas, a nie przypadkowi!) respondenci i wypełniali kwestionariusz.

Jak do tej pory, w polskim Internecie nie było za wiele systemów, które pozwalałaby na przeprowadzenie procesu badawczego od początku do końca w prawidłowy i zadowalający wymagającego badacza sposób. Na szczęście ten stan szybko się zmienia – na rynku powstało kilka bardzo interesujących systemów i portali, które w przyszłości ułatwią życie pasjonatom badań społecznych. O tym właśnie jest ten poradnik.

Autorzy starali się wyjść naprzeciw temu trendowi, przyjrzeć się bliżej rynkowi badań on-line, a także zademonstrować, jakie dają one możliwości, analizując wady i zalety – przez wygodę w tworzeniu ankiet, zbieraniu i kodowaniu danych, na estetycznej i przejrzystej prezentacji wyników kończąc.

Część właściwą poradnika poprzedza krótka historia badańon-line na świecie (która swoje początki miała jeszcze w latach 80’!), a także krótka refleksja nad tym, jak rynek badań internetowych zakorzenił się w Polsce i jakie czynniki się na to złożyły.

Przydatna może okazać się także luźna, krótka powtórka z metodologii, ale w łatwo przyswajalnej formie – poradnik zawiera zestaw tzw. „Tips & tricks” – zwięźle przedstawionych na przykładach wskazówek, jak unikać popularnych błędów i niedociągnięć w konstruowaniu ankiety.

Autorami poradnika są Bartłomiej Berbeć, Karolina Ciećka i Paweł Czaja. Redakcją opatrzył go Jarosław Jasiński, grafikę przygotował Filip Kokoszyński, a konsultację merytoryczną zapewnił m.in. dr Michał Cebula z Uniwersytetu Wrocławskiego. Zainteresowanych lekturą poradnika, usystematyzowaniem wiedzy metodologicznej, jak również tych szukających nowych perspektyw w badaniach prowadzonych w Internecie, zapraszamy tutaj: www.ankiety.interaktywnie.com/poradnik-ankiety-online.pdf

,